Posts

Catkin

Image
  1. Catkin কাশফুল 2. Cotton candy হাওয়া মিঠাই 3. Rustic ক্ষ্যাত, গেঁয়ো boorish 4. Barbarian বর্বর, অসভ্য hoodlum, vandal, hooligan, thug, savage, brute 5. isolation বিচ্ছিন্নতা separation, detachment, incoherence, incoherency, offishness 6.  Centrifuge কেন্দ্রীয় extractor, separator 7.  Spacecraft মহাকাশগামী যান space shuttle, spaceship 8. Launch আরম্ভ Start, beginning, commencement, opening, rudiments 9. Cast নিক্ষেপ throw, throwing, pitch, volley, launch 10. spaceman, cosmonaut মহাকাশচারী 11. Spacesuit  /noun/ মহাকাশযাত্রায় ব্যবহারের উপযোগী বিশেষ ধরনের পোশাক 12. nausea বমনেচ্ছা nausea, qualm, vomiting  13.  annoyance বিরক্তি  nagging, bother, molestation, provocation 14. Regime শাসন rule, governance,  government, administration, reign , state 15. Legislature আইন-সভা parliament, house, Cortes, estate  16. Omnipotent সর্বশক্তিমান all powerful , Almighty, Supreme ( মহান আল্লাহতালা) 17. Omnipresent সর্বত্র বিরাজমান ubiquitous, universal ( ম...

A Good Teacher/An Ideal Teacher

Image
 #প্যারাগ্রাফের_প্যারা_থেকে_মুক্তি #নিজেকে_এগিয়ে_রাখুন #be_your_best A Good Teacher/An Ideal Teacher ..................................................... A good teacher is he or she who teaches his  or her students perfectly and instructively. He is indispensable for any educational institution. A good teacher possesses the qualities of punctuality, honesty, generosity, sympathy etc. He must have a strong personality. His teaching style is attractive, lucid  and above all effective. He teaches his students like an enchanter. Ever and anon, he teaches his students like an actor. His presentation is lively and effective. He is a man of letters with profound knowledge in his subject. He makes the dull students understand their lessons in the easiest method. His service is very important because he plays a pivotal role to build up the nation. A good teacher teaches his students the values of good moral character because a good character is the best ornament of life. He alwa...

Daily ১০টি Vocabulary শিখুন : Day - 2

 #be_your_best #নিজেকে_এগিয়ে_রাখুন Want to enrich your vocabulary! Let's learn accurately!! ☑ প্রতিদিন ১০টি Vocabulary শিখুন : Day - 2 1. Conscience (কনসেন্স) বিবেক 2. Subscribe (সাবস্ক্রাইব) – চাঁদা দেওয়া 3.  Regard (রিগার্ড) – বিবেচনা করা 4.  Forsake (ফারসেক) – পরিত্যাগ করা 5.  Convey (কানভেই) – বহন করা, সমর্পণ করা 6.  Endure (ইনডিউয়ার) – সহ্য করা 7.  Acknowledge (অ্যাকনলেজ) – প্রাপ্তি স্বীকার করা 8.  Roar (রাে-র) – গর্জন করা 9. Review (রিভিউ) – পর্যালোচনা করা, পুনর্বিবেচনা 10. Rumour (রিউমা) – গুজব Prepared by: Noor E Alam

Noun formation

Image
 একই অঙ্গে কত রূপ! আজ আমরা শিখবো কিভাবে verb কে noun এ convert করা যায়। আমরা নানাভাবে ইংরেজি (English) শেখার চেষ্টা করি কিন্তু দিনশেষে খুব এগুতে পারিনা। একজন বাঙ্গালি হিসেবে প্রথমত শুদ্ধভাবে বাঙ্গলা জেনে Vocabulary ও  Tense শেখা শুরু করা উচিৎ । মোটা দাগে বলা যায়  Only proper methodology of teaching can solve this problem.  কবি গুরু রবীন্দ্রনাথ ঠাকুর যেমনটি বলেছিলেন: "আগে চাই বাংলা ভাষার গাঁথুনী, তারপর ইংরেজি শেখার পত্তন!" *Verb এর শেষে te থাকলে e বাদ দিয়ে -ion যুক্ত করে Noun গঠন করা যায়। যেমনঃ Accommodate ( থাকার জায়গা করে দেওয়া, মানিয়া  লওয়া) Accommodation (বাসস্থান, জায়গা) Pollute (দূষিত করা) Pollution (দূষণ) Complete (সম্পূর্ণ করা, পূরণ করা) Completion (সম্পূর্ণতা, সম্পূর্ণকরণ, পরিপূরণ) Delete (মুছে ফেলা) Deletion (মোচন, বিলোপন) Devote (উৎসর্গ করা) Devotion (আত্মনিয়োজন, ভক্তি) Promote (উন্নত করা, পদোন্নতি করা) Promotion (উন্নয়ন, পদোন্নতি) Institute (স্থাপন করা) Institution (প্রতিষ্ঠান) Constitute (গঠন করা)  Constitution (সংবিধান, গঠন, শাসনতন্ত...

English 2nd paper HSC

Remarkable:  At first try to answer each question of the model test yourself. Then compare to the answer given. I believe that will be the most effective practice and preparation.  1. Fill in the blanks in the following text with articles as necessary. Some of the blanks may not require an article. Put a cross ( ×) in those blanks.                                                                 .5×10=5 Truthfulness is a) ------- greatest of all b) ------- virtues which makes c) ------- man really great. If we do not cultivate the habit of speaking d) ------- truth, we cannot command e) ------- confidence of others. f) ------- man whom nobody believes can never be great in life. We might succeed once or twice by telling g) ------- lie but it never brings a god result. h) -------lie never lies hidden. Today or tomorr...

4 in 1 (Paragraph, letter, application and Email)

Image
Write an email to your pen friend describing about your native country. From: noorbd@gmail.com To: catherina12@gmail.com Subject: Inviting to pay a visit to my native country. Dear Catherina, At the top of the mail my cordial greetings to you. I am optimistic that you are pretty fine by the grace of Almighty. I am also fine with His blessings. In your last email you wanted to know about my native country. Now I am describing about it. The name of my country is Bangladedh. It is a small country with large population. Dhaka is its capital.  It is one of the most beautiful countries in the world. Actually, Bangladesh is a riverine country. You will see vast green fields, numerous zigzag rivers through the countryside, big and small hills with beautiful tea garden, rows of trees and deep forests miles after miles. Cox’s Bazar, the largest sea beach in the world, is in our country. The world famous Royal Bengal Tiger lives in our sundarbans. The charming villages by the side of th...

HSC English 1st Paper

কোর্সের সংক্ষপ্তি র্বণনা   উচ্চমাধ্যমিক শ্রেণীর ইংরেজী পাঠ্য বইটি মূলতঃ ভাষা শিক্ষার উদ্দেশ্যে প্রণীত। এখানে সমসাময়িক ও জীবনমুখী বিষয়বস্তু দিয়ে Text সাজানো হয়েছে। এতে বর্তমান বিশ্বের সাম্প্রতিক ইস্যুগুলিকে উপস্থাপন করা হয়েছে। বর্তমান পারিপাশ্বিকতায় সমাজ, সংস্কৃতি, পরিবেশ, অর্থনীতি, প্রযুক্তি, স্বাস্থ্য, জেন্ডার ইস্যু, উন্নয়ন ইত্যাদি জরুরী বিষয়ে ধারনা দেয়ার চেষ্টা করা হয়েছে। ফলে টেক্সট বুক বোর্ড প্রণীত উচ্চমাধ্যমিক শ্রেণীর ইংরেজী পাঠ্য পুস্তকটিতে ভাষা শিক্ষার উদ্দেশ্য ছাড়াও একটি জীবনমুখী শিক্ষা প্রদানের লক্ষ্য আছে। অথচ ছাত্রছাত্রীরা এর বিষয়বস্তুকে খুব একটা গভীরভাবে পড়ে না। কিছুটা ভাসাভাসভাবে পড়ে । Text বই পড়তে গিয়ে ছাত্রছাত্রীরা এমন কিছু প্রশ্নের সম্মুখীন হয় যার উত্তর তারা পায় না।   যেমন- Feudal Society বা সামন্ত সমাজে নারীরা বাড়ীর বাইরে কাজ করত কি কারণে? (Unit-1 Lesson-5) শিল্পযুগে তারা আবার গৃহকোণে বন্দী হলো কেন? (Unit-1 Lesson-5) বিশ্বযুদ্ধ পরবর্তী সময়ে নারীদের জন্য বাইরের কর্মজগত আবার উন্মুক্ত হলো কিভাবে? (Unit-1 Lesson-5) কমিউনিকেটিভ ইংরেজী কি কারণে এলো...

The Unforgettable History word meaning

THE UNFORGETTABLE HISTORY(অবিস্মরণীয় ইতিহাস) UNIT-1, LESSON 2 Word-meanings Overflow- উপচে পড়া । Grief- গভীর দুঃখ , প্রবল মনোবেদনা , তীব্র শোক। Aware- অবগত , জ্ঞাত , সচেতন , অবহিত , সজাগ। Import-অর্থ। Cope-পেরে উঠা। Awash- প্লাবিত , তরঙ্গবিধৌত , ভাসা , ভাসন্ত , ভাসমান। Constitution- শাসনতন্ত্র; যে আইন বা নীতিসমূহ দ্বারা রাষ্ট্র পরিচালিত হয়। Torture- যন্ত্রণা নিপীড়ন ,অসহ্য যঁত্রণাদান ,যন্ত্রণা দেত্তয়া। Inflict- মারা , কষানো , বেসানো , হানা , শাস্তি প্রদান করা , যন্ত্রণা দেওয়া। Shed- ঝরানো; খসানো; মোচন করা। Repeatedly- বার বার। Agony- বার বার। Crimson- ঘন লাল রং , অলক্তবর্ণ , গাঢ় লাল রঙে রঞ্জিত করা। Martial:–সামরিক। Enslave:– ক্রীতদাসে পরিণত করা। Launch:– চালু করা। Assume:– ধরে নেওয়া;অনুমান করা। Rein:–দায়িত্ব গ্রহন করা। Restore:– ফিরিয়ে দেওয়া। Democracy:–গণতন্ত। Majority:– সংখ্যাধিক অংশ । Negotiation:–আলাপ-আলোচনা Assembly:–সভা । Slaughterhouse: কসাইখানা, ঘাতাগার। Passage My brothers, I stand before you today with a heart overflowing with grief. You are fully aware of the events that a...

Nelson Mandela Word Meaning

(Unit-1,lesson-1) Nelson Mandela, from apartheid Fighter to president Word meanings Contribution:—অবদান। 2. Shackle:—শৃঙ্খল; বেড়ি; বাধা। 3 . Apartheid:—বর্ণবাদ; বর্ণবৈষম্য। 4.  Maulti-racial:—বহুজাতীয়। 5. Democracy:—গণতন্ত। 6. Reconciliation:—মীমাংসা। 7. Embody:—ভাবনার বাস্তবায়ন করা। 8. Imprison:—বন্দি করা। 9. Emancipation:—মুক্তি। 10. Prestige:—সম্মান। 11. Charisma:—আধ্যাত্নিক শক্তি/মহিমা। 12. Discrimination:—বৈষম্য. 13. Intensely:—তীব্রভাবে। 14.  Manifestation:—প্রকাশ। 15. Chasm:—গভীর ফাটল;খাদ;দুস্তর ব্যবধান। 16. Negotiate:—আপস মীমাংসার মাধ্যমে সমঝোতায় আসা। 17. Prominent:—প্রধান। 18. Repression:—দমননীতি। 19. Sparkle:—ঝলঝল করা। 20. Unwavering:—অবিচল। 21. Epicenter:—মধ্যমণি; কেন্দ্রবিন্দু। 22. Mathic:—কিংবদন্তি। 23. Stature:—মানসিক ও নৈ্তিক গুন। 24. Testimony:—বিবৃতি। 25. Domination:—শাসন। Nelson Mandela guided South Africa from the shackles of apartheid to multi-racial democracy, as an icon of peace and reconciliation who came to embody the struggle for justice around the wor...

The Unforgettable History

Image
HSC English First Paper | Unit: 1, Lesson: 2 | People or Institutions Making History | The Unforgettable History 1. Warm up activity: Look at the photograph of Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman giving the 7 March 1971 historic speech. Ask and answer the questions in pairs. What do you know about Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman? □ Where is he giving the speech? What was the time? □ What is the significance of the speech? □ Have you ever heard the speech? Where? 2. Now read the speech below. My brothers, I stand before you today with a heart overflowing with grief. You are fully aware of the events that are going on and understand their 'import. We have been trying to do our best to cope with the situation. And yet, unfortunately, the streets of Dhaka, Chittagong, Khulna, Rajshahi and Rangpur are awash with the blood of our brothers. The people of Bengal now want to be free, the people of Bengal now want to live, and the people of Bengal now want their rights. 7 What have ...