Posts

'Diaspora' important paragraph for HSC

        Diaspora Diaspora is a term that means that a group of people is leaving the homeland and settle down to another place. Movement of people from homeland to another place is the main thing. Sometimes it does willingly and sometimes under pressure. Jews people are well known as the first diaspora people. Abraham was leaving from the homeland of Iraq under pressurized conditions. Refer to diaspora due to take shelter in Egypt. Aryans are the second diaspora. They took shelter in the Indian subcontinent around a thousand years ago from the European homeland. Many reasons are present behind the diaspora. Force, personal interest, war, natural harmful calamities, threat or any other unknown reasons are present behind causing diaspora. People were partitioned between India and Pakistan in 1947. Most recently Rohingyas are taking shelter in Bangladesh from Arakan, Myanmar. It is a very recent issue and religion is the main reason for the diaspora. Due to globalizatio...

Important Preposition

Image
  #সহজ_ও_নির্ভুলভাবে_শিখি #জানা_আছে_কী #Post_mortem_of_preposition #JSC_SSC_HSC_BCS_University_Admission_O/A_Level Preposition (পদাম্বয়ী অব্যয়): A preposition is a word or set of words that indicates location (in, near, beside, on top of) or some other relationship between a noun or pronoun and other parts of the sentence (about, after, besides, instead of, in accordance with). A preposition isn't a preposition unless it goes with a related noun or pronoun, called the object of the preposition. Examples: Let's meet before noon. Before is a preposition; noon is its object. We've never met before. There is no object; before is an adverb modifying met. Aware of: We should be aware of our rights. Aim at: He aimed at the tiger Accustomed to > He is accustomed to gambling. Annoyed at: My brother is annoyed at our plan. Annoyed with: My mother is annoyed with us. Access to: We have free access to the information. Accuse (somebody) of: We should not accuse him of the robbery. ...

Catkin

Image
  1. Catkin কাশফুল 2. Cotton candy হাওয়া মিঠাই 3. Rustic ক্ষ্যাত, গেঁয়ো boorish 4. Barbarian বর্বর, অসভ্য hoodlum, vandal, hooligan, thug, savage, brute 5. isolation বিচ্ছিন্নতা separation, detachment, incoherence, incoherency, offishness 6.  Centrifuge কেন্দ্রীয় extractor, separator 7.  Spacecraft মহাকাশগামী যান space shuttle, spaceship 8. Launch আরম্ভ Start, beginning, commencement, opening, rudiments 9. Cast নিক্ষেপ throw, throwing, pitch, volley, launch 10. spaceman, cosmonaut মহাকাশচারী 11. Spacesuit  /noun/ মহাকাশযাত্রায় ব্যবহারের উপযোগী বিশেষ ধরনের পোশাক 12. nausea বমনেচ্ছা nausea, qualm, vomiting  13.  annoyance বিরক্তি  nagging, bother, molestation, provocation 14. Regime শাসন rule, governance,  government, administration, reign , state 15. Legislature আইন-সভা parliament, house, Cortes, estate  16. Omnipotent সর্বশক্তিমান all powerful , Almighty, Supreme ( মহান আল্লাহতালা) 17. Omnipresent সর্বত্র বিরাজমান ubiquitous, universal ( ম...

A Good Teacher/An Ideal Teacher

Image
 #প্যারাগ্রাফের_প্যারা_থেকে_মুক্তি #নিজেকে_এগিয়ে_রাখুন #be_your_best A Good Teacher/An Ideal Teacher ..................................................... A good teacher is he or she who teaches his  or her students perfectly and instructively. He is indispensable for any educational institution. A good teacher possesses the qualities of punctuality, honesty, generosity, sympathy etc. He must have a strong personality. His teaching style is attractive, lucid  and above all effective. He teaches his students like an enchanter. Ever and anon, he teaches his students like an actor. His presentation is lively and effective. He is a man of letters with profound knowledge in his subject. He makes the dull students understand their lessons in the easiest method. His service is very important because he plays a pivotal role to build up the nation. A good teacher teaches his students the values of good moral character because a good character is the best ornament of life. He alwa...

Daily ১০টি Vocabulary শিখুন : Day - 2

 #be_your_best #নিজেকে_এগিয়ে_রাখুন Want to enrich your vocabulary! Let's learn accurately!! ☑ প্রতিদিন ১০টি Vocabulary শিখুন : Day - 2 1. Conscience (কনসেন্স) বিবেক 2. Subscribe (সাবস্ক্রাইব) – চাঁদা দেওয়া 3.  Regard (রিগার্ড) – বিবেচনা করা 4.  Forsake (ফারসেক) – পরিত্যাগ করা 5.  Convey (কানভেই) – বহন করা, সমর্পণ করা 6.  Endure (ইনডিউয়ার) – সহ্য করা 7.  Acknowledge (অ্যাকনলেজ) – প্রাপ্তি স্বীকার করা 8.  Roar (রাে-র) – গর্জন করা 9. Review (রিভিউ) – পর্যালোচনা করা, পুনর্বিবেচনা 10. Rumour (রিউমা) – গুজব Prepared by: Noor E Alam

Noun formation

Image
 একই অঙ্গে কত রূপ! আজ আমরা শিখবো কিভাবে verb কে noun এ convert করা যায়। আমরা নানাভাবে ইংরেজি (English) শেখার চেষ্টা করি কিন্তু দিনশেষে খুব এগুতে পারিনা। একজন বাঙ্গালি হিসেবে প্রথমত শুদ্ধভাবে বাঙ্গলা জেনে Vocabulary ও  Tense শেখা শুরু করা উচিৎ । মোটা দাগে বলা যায়  Only proper methodology of teaching can solve this problem.  কবি গুরু রবীন্দ্রনাথ ঠাকুর যেমনটি বলেছিলেন: "আগে চাই বাংলা ভাষার গাঁথুনী, তারপর ইংরেজি শেখার পত্তন!" *Verb এর শেষে te থাকলে e বাদ দিয়ে -ion যুক্ত করে Noun গঠন করা যায়। যেমনঃ Accommodate ( থাকার জায়গা করে দেওয়া, মানিয়া  লওয়া) Accommodation (বাসস্থান, জায়গা) Pollute (দূষিত করা) Pollution (দূষণ) Complete (সম্পূর্ণ করা, পূরণ করা) Completion (সম্পূর্ণতা, সম্পূর্ণকরণ, পরিপূরণ) Delete (মুছে ফেলা) Deletion (মোচন, বিলোপন) Devote (উৎসর্গ করা) Devotion (আত্মনিয়োজন, ভক্তি) Promote (উন্নত করা, পদোন্নতি করা) Promotion (উন্নয়ন, পদোন্নতি) Institute (স্থাপন করা) Institution (প্রতিষ্ঠান) Constitute (গঠন করা)  Constitution (সংবিধান, গঠন, শাসনতন্ত...

English 2nd paper HSC

Remarkable:  At first try to answer each question of the model test yourself. Then compare to the answer given. I believe that will be the most effective practice and preparation.  1. Fill in the blanks in the following text with articles as necessary. Some of the blanks may not require an article. Put a cross ( ×) in those blanks.                                                                 .5×10=5 Truthfulness is a) ------- greatest of all b) ------- virtues which makes c) ------- man really great. If we do not cultivate the habit of speaking d) ------- truth, we cannot command e) ------- confidence of others. f) ------- man whom nobody believes can never be great in life. We might succeed once or twice by telling g) ------- lie but it never brings a god result. h) -------lie never lies hidden. Today or tomorr...

4 in 1 (Paragraph, letter, application and Email)

Image
Write an email to your pen friend describing about your native country. From: noorbd@gmail.com To: catherina12@gmail.com Subject: Inviting to pay a visit to my native country. Dear Catherina, At the top of the mail my cordial greetings to you. I am optimistic that you are pretty fine by the grace of Almighty. I am also fine with His blessings. In your last email you wanted to know about my native country. Now I am describing about it. The name of my country is Bangladedh. It is a small country with large population. Dhaka is its capital.  It is one of the most beautiful countries in the world. Actually, Bangladesh is a riverine country. You will see vast green fields, numerous zigzag rivers through the countryside, big and small hills with beautiful tea garden, rows of trees and deep forests miles after miles. Cox’s Bazar, the largest sea beach in the world, is in our country. The world famous Royal Bengal Tiger lives in our sundarbans. The charming villages by the side of th...

HSC English 1st Paper

কোর্সের সংক্ষপ্তি র্বণনা   উচ্চমাধ্যমিক শ্রেণীর ইংরেজী পাঠ্য বইটি মূলতঃ ভাষা শিক্ষার উদ্দেশ্যে প্রণীত। এখানে সমসাময়িক ও জীবনমুখী বিষয়বস্তু দিয়ে Text সাজানো হয়েছে। এতে বর্তমান বিশ্বের সাম্প্রতিক ইস্যুগুলিকে উপস্থাপন করা হয়েছে। বর্তমান পারিপাশ্বিকতায় সমাজ, সংস্কৃতি, পরিবেশ, অর্থনীতি, প্রযুক্তি, স্বাস্থ্য, জেন্ডার ইস্যু, উন্নয়ন ইত্যাদি জরুরী বিষয়ে ধারনা দেয়ার চেষ্টা করা হয়েছে। ফলে টেক্সট বুক বোর্ড প্রণীত উচ্চমাধ্যমিক শ্রেণীর ইংরেজী পাঠ্য পুস্তকটিতে ভাষা শিক্ষার উদ্দেশ্য ছাড়াও একটি জীবনমুখী শিক্ষা প্রদানের লক্ষ্য আছে। অথচ ছাত্রছাত্রীরা এর বিষয়বস্তুকে খুব একটা গভীরভাবে পড়ে না। কিছুটা ভাসাভাসভাবে পড়ে । Text বই পড়তে গিয়ে ছাত্রছাত্রীরা এমন কিছু প্রশ্নের সম্মুখীন হয় যার উত্তর তারা পায় না।   যেমন- Feudal Society বা সামন্ত সমাজে নারীরা বাড়ীর বাইরে কাজ করত কি কারণে? (Unit-1 Lesson-5) শিল্পযুগে তারা আবার গৃহকোণে বন্দী হলো কেন? (Unit-1 Lesson-5) বিশ্বযুদ্ধ পরবর্তী সময়ে নারীদের জন্য বাইরের কর্মজগত আবার উন্মুক্ত হলো কিভাবে? (Unit-1 Lesson-5) কমিউনিকেটিভ ইংরেজী কি কারণে এলো...

The Unforgettable History word meaning

THE UNFORGETTABLE HISTORY(অবিস্মরণীয় ইতিহাস) UNIT-1, LESSON 2 Word-meanings Overflow- উপচে পড়া । Grief- গভীর দুঃখ , প্রবল মনোবেদনা , তীব্র শোক। Aware- অবগত , জ্ঞাত , সচেতন , অবহিত , সজাগ। Import-অর্থ। Cope-পেরে উঠা। Awash- প্লাবিত , তরঙ্গবিধৌত , ভাসা , ভাসন্ত , ভাসমান। Constitution- শাসনতন্ত্র; যে আইন বা নীতিসমূহ দ্বারা রাষ্ট্র পরিচালিত হয়। Torture- যন্ত্রণা নিপীড়ন ,অসহ্য যঁত্রণাদান ,যন্ত্রণা দেত্তয়া। Inflict- মারা , কষানো , বেসানো , হানা , শাস্তি প্রদান করা , যন্ত্রণা দেওয়া। Shed- ঝরানো; খসানো; মোচন করা। Repeatedly- বার বার। Agony- বার বার। Crimson- ঘন লাল রং , অলক্তবর্ণ , গাঢ় লাল রঙে রঞ্জিত করা। Martial:–সামরিক। Enslave:– ক্রীতদাসে পরিণত করা। Launch:– চালু করা। Assume:– ধরে নেওয়া;অনুমান করা। Rein:–দায়িত্ব গ্রহন করা। Restore:– ফিরিয়ে দেওয়া। Democracy:–গণতন্ত। Majority:– সংখ্যাধিক অংশ । Negotiation:–আলাপ-আলোচনা Assembly:–সভা । Slaughterhouse: কসাইখানা, ঘাতাগার। Passage My brothers, I stand before you today with a heart overflowing with grief. You are fully aware of the events that a...