Thursday, September 18, 2025

Why does the frog croak? Class five Textbook's story

 


Class 5 English for Today Unit 25: Story: Why Does the Frog Croak?

Story: Why Does the Frog Croak?

[গল্পঃ ব্যাঙ কেন ঘ্যাঙর ঘ্যাঙর করে?]



Story: Why Does the Frog Croak?   Lesson 1

A. Listen and read (শোন এবং পড়).

What sound does a frog make (একটি ব্যাঙ কি ধরনের শব্দ করে)? Croak, croak (ঘ্যাঙর ঘ্যাঙর)! It isn't a beautiful sound (এটি একটি সুন্দর শব্দ নয়). But a long time ago, frogs had beautiful voices (কিন্তুঅনেক দিন আগেব্যাঙের সুন্দর কণ্ঠস্বর ছিল). They could sing more beautiful than the birds (তারা পাখির চেয়ে বেশি সুন্দর গান গাইতে পারত). This all changed because of one frog named Bluster (ব্লাস্টার নামে একটি ব্যাঙের কারণে এই সমস্ত পরিবর্তন হয়েছে).

Bluster had the most beautiful voice of all the animals (ব্লাস্টারের সমস্ত প্রাণীর মধ্যে সবচেয়ে সুন্দর কণ্ঠস্বর ছিল). When he sang, all the other animals came to hear him (যখন সে গান গাইততখন অন্য সমস্ত প্রাণীরা তার গান শুনতে আসত). They enjoyed listening to him (তারা তার গান শুনে উপভোগ করত). "Please teach us how to sing!" the animals asked ("দয়া করে আমাদের শেখাও কিভাবে গান গাইতে হয়!" পশুরা জিজ্ঞাসা করল). But Bluster always answered in the same way (কিন্তু ব্লাস্টার সবসময় একই ভাবে উত্তর দেয়). "No, no (নানা). My voice is mine (আমার কণ্ঠস্বর আমার). I cannot share it," he said (আমি এটা ভাগাভাগি করতে পারি না," বলত).



Story: Why Does the Frog Croak?   Lessons 2-3

One morning, Moxie the rabbit and Pluck the lizard talked to the fox and the rat (এক সকালে খরগোস মোক্সি  টিকটিকি প্লাক শেয়াল  ইদুরের সাথে কথা বলল). "Bluster has such a big, beautiful voice ("ব্লাস্টারের এত বড়সুন্দর কণ্ঠস্বর রয়েছে). Surely, he can share it with us," said Moxie (অবশ্যইসে এটি আমাদের সাথে ভাগভাগি করে নিতে পারে, "Moxie বলল). They agreed (তারা একমত হয়েছিল). Bluster should share his voice with them (ব্লাস্টারকে তাদের সাথে তার কণ্ঠস্বর ভাগ করে নেওয়া উচিত). It was such a big voice (এটা এত বড় একটা কণ্ঠস্বর). Each animal could have just a small piece of it (প্রতিটি প্রাণীর একটি ছোট টুকরা থাকা উচিৎ). Bluster could share his voice with each animal (ব্লাস্টার প্রতিটি প্রাণীর সাথে তার কণ্ঠস্বর ভাগ করে নিতে পারত).

The animals talked and talked late into the afternoon (পশুরা বিকেল পর্যন্ত কথা বলে চলল). They made a plan to take Bluster's voice (তারা ব্লাস্টারের কণ্ঠস্বর নেওয়ার জন্য একটি পরিকল্পনা করেছিল). They decided not to tell the birds (তারা সিদ্ধান্ত নিয়েছে যে তারা পাখিদের বলবে না). But, they didn't have to tell them (কিন্তু তাদের [পাখিদেরবলতে হয়নি তাদের)! The birds were sitting in the tree and they heard the animals' plan (পাখিরা গাছে বসে ছিল এবং তারা প্রাণীদের পরিকল্পনা শুনেছিল).

At midnight, Pluck and Moxie quietly went to Bluster's home (মধ্যরাতেপ্লাক এবং মক্সি নিরবে ব্লাস্টারের বাড়িতে গিয়েছিল). Bluster was sleeping in his bed, and without making a sound, they took his voice (ব্লাস্টার তার বিছানায় ঘুমাচ্ছিলএবং কোনও শব্দ না করেইতারা তার কণ্ঠস্বর নিয়ে নিল)! They put it into a glass jar (তারা এটিকে একটি কাচের পাত্রে রাখল).



Story: Why Does the Frog Croak?   Lessons 4

Pluck and Moxie took the glass jar outside (প্লাক এবং মক্সি কাচের পাত্রটি বাইরে নিয়ে গেল). The other animals were waiting (অন্য প্রাণীরা অপেক্ষা করছিল). "Oh, give me my piece ("ওহআমার টুকরাটা আমাকে দাও।)!" said the fox (শিয়াল বলল). "I want my piece ("আমি আমার টুকরা চাই)!" said the rat (ইঁদুরটি বলল). Suddenly, the jar fell to the ground and it broke (হঠাৎপাত্রটি মাটিতে পড়ে যায় এবং এটি ভেঙে যায়). Bluster's voice and the jar were now in a hundred little pieces (ব্লাস্টারের কণ্ঠস্বর এবং পাত্রটি এখন একশোটি ছোট ছোট টুকরো হয়ে গেল).

"Oh, no (ওহনা)!" cried Moxie (মক্সি কেঁদে উঠল). The animals searched, but they couldn't find any of the pieces (প্রাণীরা অনুসন্ধান করেছিলকিন্তু তারা কোনও টুকরো খুঁজে পায়নি). It was too dark and the pieces were too small (তখন খুব অন্ধকার ছিল এবং টুকরাগুলি খুব ছোট ছিল). "What are we going to do ("আমরা কি করতে যাচ্ছি)?" asked Pluck (প্লাক জিজ্ঞাসা করল). "We will come back in the morning," said Moxie ("আমরা সকালে ফিরে আসব," মক্সি বলল). And, all the animals went home without a piece of Bluster's beautiful voice (এবংসমস্ত প্রাণী ব্লাস্টারের সুন্দর কণ্ঠস্বরের একটি টুকরো ছাড়াই বাড়িতে চলে গেল). They were all very tired from looking for the voice, so they went to sleep (তারা সবাই কণ্ঠস্বরের সন্ধানে খুব ক্লান্ত ছিলতাই তারা ঘুমাতে গিয়েছিল).



Story: Why Does the Frog Croak?   Lessons 5-6

In the morning, as the sun came up, the birds went out to have their breakfast (সকালেসূর্য উঠে আসার সাথে সাথে পাখিরা তাদের প্রাতঃরাশের জন্য বাইরে গিয়েছিল). With their good eyes, the birds saw the little pieces of the beautiful voice on the ground (তাদের ভাল চোখ দিয়েপাখিগুলি মাটিতে সুন্দর কণ্ঠস্বরের ছোট ছোট টুকরোগুলি দেখেছিল). They carefully picked up the pieces (তারা সাবধানে টুকরাগুলি তুলে নিয়েছিল). They didn't leave one piece of the beautiful voice behind (তারা সুন্দর কণ্ঠস্বরের এক টুকরোও পিছনে ফেলে যায়নি).

That afternoon, the animals finally woke up (সেই বিকেলেপ্রাণীরা অবশেষে জেগে উঠল). They ran to get the pieces of Bluster's voice, but all they found there was broken glass (তারা ব্লাস্টারের কণ্ঠস্বরের টুকরোগুলি পেতে দৌড়েছিলতবে তারা সেখানে যা পেয়েছিল তা কেবল ভাঙা কাচ ছিল). They searched and searched, but there were no pieces of the voice (তারা অনুসন্ধানের পর অনুসন্ধান করেছিলকিন্তু কণ্ঠস্বরের কোনও টুকরো ছিল না). Then, suddenly, they heard a beautiful song coming from the trees (তারপরহঠাৎতারা গাছ থেকে আসছে  এমন একটি সুন্দর গান শুনতে পায়). Bluster's voice was coming from the trees (ব্লাস্টারের কণ্ঠস্বর গাছ থেকে আসছিল). They looked up and saw the birds singing (তারা উপরের দিকে তাকাল এবং দেখল পাখিরা গান গাইছে)!

And to this day, the birds sing with Bluster's beautiful voice, and Bluster, and all the other frogs, can only say croak-croak (এবং আজ পর্যন্তপাখিগুলি ব্লাস্টারের সুন্দর কণ্ঠস্বরের সাথে গান গায়এবং ব্লাস্টারএবং অন্যান্য সমস্ত ব্যাঙকেবল ঘ্যাঙর ঘ্যাঙর  বলতে পারে).



Story: Why Does the Frog Croak?    Lesson 7-9

B. Read the story again (গল্পটি আবার পড়). Complete the sentences (বাক্যগুলি সম্পূর্ণ কর).

1. The animals wanted the frog to share (প্রণিরা চেয়েছিল যে ব্যাঙ তাদের সাথে ভাগাভাগি করুক)...

a. his food (তার খাবার).

b. his home (তার বাড়ি).

c. his money (তার টাকা).              

d. his voice (তার কন্ঠস্বর).

Answer: d

2. The animals met to make a plan to (প্রাণীগুলো মিলিত হলো যে কাজের পরিকল্পনা করতে)...

a. take Bluster's voice (ব্লাস্টারের কন্ঠস্বর নিতে).    

b. teach the birds to sing (পাখিগুলোকে গান গাওয়া শিখাতে).

c. have a party for Bluster (ব্লাস্টারের জন্য পার্তি দিতে).

d. get food for the birds (পাখিদের জন্য খাবার আনতে).

Answer: a           

3. The jar broke because (পাত্রটি ভেঙ্গে গেল কারন)...

a. it wasn't a good jar (এটি ভাল পাত্র ছিল না).         

b. the animals weren't careful (প্রণিরা সতর্ক ছিল না).

c. Bluster's voice was too big (ব্লাস্টারের কন্ঠস্বর খুব বড় ছিল).          

d. the birds took the jar (পাখিগুলো পাত্রটি নিয়েছিল).

Answer: b

4.  ... got Bluster's voice at the end of the story (গল্পের শেষে ব্লাস্টারের কন্ঠস্বর পেল).

a. The other frogs (অন্যান্য ব্যাঙগুলো)      

b. The other animals (অন্যান্য প্রাণিগুলো)

c. The birds (পাখিরা)       

d. No one (কেউ না)

Answer: c



C. Groupwork (দলীয় কাজ). Answer the questions (প্রশ্নগুলোর উত্তর দাও).

1. How do you feel about Bluster (ব্লাস্টার সম্পর্কে তুমি কেমন বোধ কর)? How do you feel about the other animals (অন্যান্য প্রাণীদের সম্পর্কে তোমার অনুভূতি কেমন)? Why (কেন)?

2. Do you think this is a true story (তুমি কি মনে কর এটি একটি সত্য গল্প)? Why, or why not (কেন বা কেন নয়)?

Answer:

1. I feel sorry for Bluster (আমি ব্লাস্টারের জন্য দুঃখ বোধ করি). Because he lost his wonderful voice without any fault (কারণ সে কোনও দোষ ছাড়াই তার বিস্ময়কর কণ্ঠস্বর হারিয়ে ফেলেছে). And I feel angry with the other animals for their shrewdness and cruelty (এবং আমি অন্যান্য প্রাণীদের সাথে তাদের চতুরতা এবং নিষ্ঠুরতার জন্য রাগান্বিত বোধ করি).

2. No, I don’t think this is a true story (নাআমি মনে করি না এটি একটি সত্য গল্প). Because animals cannot talk or work like human beings (কারণ প্রাণীরা মানুষের মতো কথা বলতে বা কাজ করতে পারে না).



D. Underline the sentences in the story that use quotation marks (গল্পে উদ্ধৃতি চিহ্ন ব্যবহার করা হয়েছে এমন  বাক্যগুলি আন্ডারলাইন কর). Underline the sentences that use commas (কমা ব্যবহার করা হয়েছে এমন বাক্যগুলি আন্ডারলাইন কর).

Answer: Try yourself (নিজে নিজে কর).

[Note: কোটেশন (“ ”) চিহ্ন যেসব বাক্যে আছে সেগুলো আন্ডারলাইন করবে। এবং কমা (,) যেসকল বাক্যে আছে সেগুলোও আন্ডারলাইন করবে।]



E. Answer the questions in your exercise book (তোমার অনুশীলন বইয়ে প্রশ্নের উত্তর দাও).

1. What was your favourite story in the book (বইটিতে তোমার প্রিয় গল্প কোনটি ছিল)?

2. What did you enjoy learning about in English class this year (এই বছর ইংরেজি ক্লাসে তুমি কী শিখতে উপভোগ করেছ)?

3. What do you want to learn about in English class next year (আগামী বছর ইংরেজি ক্লাসে তুমি কী শিখতে চাও)?

Answer:

1. My favourite story was “The Hare and the Tortoise” (আমার প্রিয় গল্প ছিল "The Hare and the Tortoise").

2. I enjoyed almost all lessons, but the grammatical items attracted me the most (আমি প্রায় সমস্ত পাঠ উপভোগ করেছিলামতবে ব্যাকরণগত আইটেমগুলি আমাকে সবচেয়ে বেশি আকৃষ্ট করেছিল).

3. I want to learn the English language more accurately in the next year (আমি আগামী বছরের মধ্যে আরও সঠিকভাবে ইংরেজি ভাষা শিখতে চাই).

Happy  learning with Noor E Alam


Unit – 25: Why does the frog croak? [Here the information of the story is given shortly from your text book.] Characters  Frog (Bluster)  Rabbit (Moxie)  Lizard (Pluck)  Fox  Rat  The Birds Frogs in past  had beautiful voices  could sing more beautiful than birds Bluster’s Voice  the most beautiful voice  all the animals enjoyed listening to him  animals asked to teach them he to sing  Bluster always said “NO” A Plan  all the animals made a plan to take Bluster’s Voice  every animals wanted to have the small pieces of his voice  animals decided not to tell the birds but birds heard their plan Bluster’s voice gone!  Pluck and Moxie went to Bluster’s home midnight  took out his voice and put it into a glass jar A Mess  the jar fell in to the ground and broke  Bluster’s voice were in hundred pieces  animals started searching but couldn’t find  decided to come in the morning Birds win  Birds found Bluster’s voice  Picked up all the pieces Animals  didn’t find Bluster’s voice  lost the beautiful voice forever Bluster’s Fate Activity: Only can say “Croak ... Croak” 1. Match the column A with column B. A B a. Plan i. b. Surely to rest closing eyes ii. c. Decide without making any sound iii. d. Quietly a set of things to do iv. certainly e. Sleep v. to make decision 2. Match the column A with column B. A B a. Dark i. exhausted b. Fall ii. very little light c. Tired iii. d. Search to look for something iv. e. Ground doing something with attention v. to drop down f. Carefully vi. solid surface 3. Write ‘T’ for correct statement and ‘F’ for wrong statement. a. Each animal wanted to have a big piece of Bluster’s voice. b. The frogs can sing more beautifully than birds. c. Moxie is a lizard. d. The animals didn’t reveal their plan to the birds. e. Bluster’s voice was stolen at midnight. f. Finally the birds got the Bluster’s voice. g. Pluck is a rabbit. h. Bluster did not wanted to share his voice with others. 4. Answer the following questions. a. Why did all the animals and birds want to have Bluster’s voice? b. Who made the plan to steal Bluster’s voice? c. Who went to Bluster’s home? d. Why the animals couldn’t find Bluster’s voice? e. Where did the animals keep Bluster’s voice? f. Why were the animals tired? g. Who got the Bluster’s voice? When? h. How do you feel about Bluster? Write your opinion. 

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home